De fleste spørgsmål kan du få svar på, ved at kigge rundt på hjemmesiden, men vi har samlet en del af de spørgsmål, der måtte opstå her.
Facebook-gruppe til tips og tricks
For at hjælpe jer bedst muligt med afviklingen har vi oprettet en Facebook-gruppe, hvor I kan stille spørgsmål og få svar, som alle andre også kan få glæde af, ligesom vi kan udveksle gode idéer og historier for de mange stævner.
Klik ind her og blive medlem: https://www.facebook.com/groups/ugensudfordringvidensdeling
Åben træning – hvorfor det?
Vil I gerne have nye medlemmer i klubben, så skal I invitere dem indenfor. Og helst, når der sker noget rigtigt spændende – og hvor der er andre nye, så man ikke kommer alene. Derfor opfordrer vil at lave mindst to gange Åben Træning undervejs.
Hvad skal vi gøre inden uge 16?
Først og fremmest skal I få tilmeldt klubben i alle de rækker, som I ønsker at deltage i samt til det obligatoriske SoMe-kursus senest den 9. april.
Senest den 16. april skal I have indsendt klubbens foreløbige deltagerliste til Ugens Udfordring, der opretter alle atleter og øvelser i Roster. Hent skemaet til atleter HER og send retur til Søren Speich Sørensen senest 16. april på support@ugensudfordring.dk. For at hjælpe jer med afviklingen i løbet af ugen, så vil det hjælpe, hvis I kunne indikere hvilke aldersgrupper, der evt. skal afvikles samtidigt. F.eks. om M13 og M15 skal afvikles samtidigt.
I skal beslutte jer for, hvilke træningsdage, som I vil gøre til åbne træninger, så I også kan få flere deltagere og potentielt nye medlemmer.
Tip: Brug allerede 1. runde i uge 16…
Gør det let for Jer selv
Det skal være let at lave Ugens Udfordring. Derfor har vi lavet vedlagte kogebog, der skal gøre det nemmere for klubben at arrangere de enkelte ugers øvelser.
Resultater til statletik
Ugens Udfordring anmelder IKKE stævnerne til Dansk Atletik og indsender IKKE resultaterne efterfølgende. Vi kommer derfor heller ikke til at anvende vindmåling i Ugens Udfordring og seedning i heats, da det giver udfordringer i forhold til heatindeling i Roster, når vi ikke på forhånd ved, hvilket atleter, der er mødt frem til den konkrete event.
Forbundet har oplyst om, at HVIS resultater skal godkendes til Statletik, så skal følgende kriterier være opfyldt:
- Klubben skal selv på forhånd anmelde stævnet hos Dansk Atletik: http://dansk-atletik.dk/kalender/oprettelse-af-arrangement.aspx
- Klubben skal selv registrere resultater i eget stævnesystem (udover det I registrer til Ugens Udfordring i Roster) Det kan være i Roster, imars eller andet og indsende resultaterne efterfølgende på resultater@dansk-atletik.dk
- Der SKAL være vindmåling i længdespring og sprint
- Der må maksimalt være 6 forsøg til hver deltager i de tekniske discipliner jf. nedenstående
Vi har ikke nok deltagere til at stille fire deltagere i samme aldersgruppe. Kan vi så stille hold?
Alle kan deltage – også selv om klubben ikke kan stille med fire personer i samme aldersgruppe og dermed score maksimumpoint til konkurrence A: Holdkonkurrence. I de øvrige konkurrencer har det ingen betydning, om man kan nå op på fire deltagere.
Helt generelt er der ingen grænser for, hvor mange deltagere den enkelte klub kan stille på hvert hold.
I forhold til konkurrence A og stafetter gælder, at vi tillader, at hvis man er for få til en aldersgruppe, så må man supplere med en yngre atlet .
Husk at Ugens Udfordring også handler om, at få nye atleter med. Så derfor håber vi på, at alle klubber undervejs får nye atleter og dermed kan supplere op på eksisterende hold. Så er I ikke nok i uge 16, kan det være at I er nok i uge 18?
Hvad gør vi med stafetterne?
I må lave lige så mange stafethold som I vil – og hver atlet må gerne være med på flere stafethold. Alle stafethold tæller som drenge i pointudregningen.
Kun bedste stafethold tæller i konkurrencen. I skal derfor kun taste det bedste resultat ind i Roster.
Instagram. Hvad med det?
Hvervekonkurrencen (D) er bygget op om, at atleterne skal være atletikkens bedste ambassadører ved at poste på atleternes egen Instagram-profil. Hvis klubben ikke ønsker at opfordre til det, er det helt OK og man kan sagtens være med alligevel i de øvrige konkurrencer.
Hvorfor er de 16-19 årige ikke med?
Vi har valgt i første omgang at udbyde Ugens Udfordring til de aldersgrupper, hvor Dansk Atletiks klubber har flest medlemmer. Rigtigt mange klubber har ikke atleter i den aldersgruppe, og atleter i den aldersgruppe er i højere grad selv mobile og opsøgende på stævneaktiviteter. Bliver Ugens Udfordring en succes og gentages er det oplagt at invitere de 16-19 årige med.
Hvad gør vi, hvis vi får nye atleter med undervejs?
Hvis I gør jeres arbejde rigtigt, så får I nye atleter med undervejs – og atleter skal selvfølgelig også kunne deltage i Ugens Udfordring.
Hvis I kender atleterne INDEN den kommende uges øvelse, så skal de sendes ind senest søndag kl. 16.00 til Søren Speich Sørensen på support@ugensudfordring.dk.
Hvis de ikke er oprettet i Roster, når I gennemfør ugens øvelse, så skal I skrive ind med oplysningerne med de nye atleter og deres bedste resultat i den pågældende øvelse.
Hvad gør vi i tilfælde af spørgsmål undervejs?
Kontakt support-mailen på support@ugensudfordring.dk. eller skriv et spørgsmål i Facebook-gruppen ”Ugens Udfordring Vidensdeling”.
Hvordan indmelder man resultater?
Læs mere om resultatindtastning i Roster HER
For mange klubber vil Roster være et nyt bekendtskab, men en vigtig brik i afviklingen af Ugens Udfordring. Vi lægger alle deltagerne ind på de enkelte stævner (efter at I har sendt dem til os senest den 16. april – og med løbende eftersendelse af nye atleter/deres nye resultater).
Tirsdag den 13. april kl. 20.00 – 20.30 afviklede vi i en online demo af resultatindtastning i Roster. Find det hele HER
I løbet af uge 15 kan I teste resultatindtastningerne i et prøvestævne, vi har lavet til lejligheden og løbende stille spørgsmål i vores Facebook-gruppe.
Torsdag den 29. april kl. 20.00 – 20.30 gentager vi sessionen og med evt. spørgsmål fra første uges udgave af Ugens Udfordring som konkrete eksempler. Link til mødet. TRYK HER
Skal der være EL-tid?
Nej, håndtid er OK. Brug f.eks. app’en Sprinttimer (kun til Iphone/Ipad).
Roster vil være sat op til registrering af håndstoppede tider som standard. Det betyder, at det ENESTE I skal gøre, når I har målt en atlets tid er, at runde OP til nærmeste hele 1/10-del. F.eks. skal en tid på 11,52 sekund rundes op til 11,6 og en tid på 10,68 rundes op til 10,7 og en tid på 10.90 angives som 10.9.
Vi vil efterfølgende i forbindelse med pointberegningen lave de tillæg, der skal laves for at udregne korrekt pointtal.
Anvender i EL-tid, så skal vi vide det på forhånd for at kunne tage højde for det i Roster. Se Nyhedsbrev 5.
Hvor mange forsøg har man?
Det er op til jer selv, vi synes der skal være så få begrænsninger som muligt. Hvis I fx har 12 deltagere i en konkurrence og taster i Roster app’en skal I være opmærksomme på, at efter 3. runde omseeder app’en selv og tager kun de 8 bedste med videre til 4. runde. Ønsker I at alle 12 skal have 6 forsøg, så må I skrive de sidste 4 atleters resultater ned og sende til support-mailen. Ellers nøjes med 3 forsøg til hver, så kan Roster håndtere ubegrænset antal atleter.
Men da det kun er bedste resultat, der tæller, kan I med fordel nøjes med at indtaste bedste resultat pr. atlet.
Hvis nogle atleter ønsker at prøve samme disciplin flere gange på flere træningsaftener, så kan vi kun taste én gang?
Ja i udgangspunktet. I kan også vælge kun at taste atletens bedste resultat i app’en, det er alligevel kun det bedste resultat der tæller i det samlede regnskab og dermed prøve over flere dage, hvis I vil det.
Hvordan beregnes pointscoren på holdene?
Som til en almindelig holdkamp anvendes DAF’s ungdomspointtabel. Alle scorer point, hvis de har gyldige resultater og efterfølgende vil sekretariatet finde de fire atleter, som er den tællende i holdkampen i konkurrence A
Hylerkast – kan man beregne point for det?
Ja, vi anvender tabellen for boldkast, når I kaster med hyler.
Når vi afvikler en øvelse på træningsaften, skal stævnet så anmeldes til DAF?
Nej, det behøver I ikke. Men hvis resultatet skal findes på ranglisterne på statletik, så skal I selv huske at tilmelde stævnet.
Hvis jeg har flere spørgsmål?
Kontakt support-mailen på support@ugensudfordring.dk. eller skriv et spørgsmål i Facebook-gruppen ”Ugens Udfordring Vidensdeling”.